Tomáš Molnár Text Mk 16:15 A řekl jim: "Jděte do celého
světa a kažte evangelium všemu stvoření. Bratři a
sestry, krátký
základ z tak zvaného prvního závěru evangelia Markova. Text je to
krátký, ale obsažný. Je to text příbuzný s koncem Matoušova evangelia,
kde je známá výzva ke zvěstování a křtění národů. Ale tady je celá věc pojata
šířeji. V této větě nejsou cílem jen lidé, ale celé stvoření. Nepochybně
za takovým vyjádřením je přesvědčení o tom, že Ježíš Kristus, který je
nejvlastnějším obsahem evangelia, je nejen vládce lidí, ale vládce skutečně
celého stvoření, celého světa. Víra, velmi dogmaticky řečeno, jej vidí jako
toho, kdo je souvěčný s Bohem, je Bohem zplozen a je tak téměř
v zákrytu s Bohem stvořitelem. A jako takový je tím, kdo nade vším
stvořením, nejen nad člověkem, ale také nad veškerou přírodou živou a
neživou, jak ji rozdělujeme, vládne, je jejím Pánem. To se ukázalo především
v události zmrtvýchvstání, kdy to, co je přirozeným koncem všeho
stvořeného, totiž smrt, bylo překonáno, přemoženo. Já jsem ten
verš vybral cíleně, přátelé. Vybral jsem jej proto, že dnes, 22. dubna je
takzvaný Den země. Stvoření jako celek, buďme poctiví, křesťanstvo dlouho
přehlíželo a namnoze ještě přehlíží. A tohle přehlížení není jen konáním
nějakých fundamentalistů, ale, žel, třeba také lidí z církve naší, kteří
vidí v ekologickém zájmu staré pohanství a nebezpečí. Zcela nedávno jeden
takový, a je to dokonce senior, ale dosti málo vzdělaný, poučoval faráře
svého seniorátu o tom, jak se jedna ekologická organizace jmenuje Děti země a
tudíž jsou to zplozenci země, tudíž něčeho protibožského – nějak mu vylézají
jako čerti z podzemí a tudíž jsou našimi protivníky. To je postoj
zkratovitý a poněkud ubohý. Postoj, který přehlíží skutečnost, postrádá
jakýkoli rozměr kajícné sebereflexe, je skutečně nebezpečný. Jenže,
bratři a sestry, věc mám za složitější, než v bezproblémovém příklonu
k druhé straně. Ono, ať chceme nebo ne, cosi nás dráždí na jakémsi
bezbřehém naturalismu ekologů. A je také pravdou, že na základě ekologie raší
nová pohanství bohyně Gáie. Počítá se s tím, že ono stvoření je
z principu dobré a my se mu máme jen podřizovat. Tohle pohanství buď
skutečně vědomě samo sebe definuje jako pohanství, nebo je můžete najít
v přístupech. A křesťanství, také poněkud tupě a krátkozrace, bývá
podezříváno z toho, že právě jeho ideologie umožnila bezbřehé
plundrování přírody. Tupě a krátkozrace proto, že tady bylo plundrování
přírody již dávno před křesťanstvím a že dokonce v tomto ohledu tak
velebená náboženství, jakým je buddhismus či hinduismus, se ukazují tváří
v tvář ekonomickým koncepcím dneška jako ještě bezbrannější, než je tomu
u křesťanství a ekologická krize v zemích těchto náboženství nastupuje
s nečekanou razancí. Jedno je
však pravdou, jestliže v roce 2006 vzniká při synodní radě ČCE
ekologická komise, pak je to velmi těžké nastupování nikoli jen už do
rozjetého vlaku, ale do vlaku jedoucího plnou rychlostí. A velmi ztěžka se
bude říkat, že koleje jsou špatně položeny. A tak i
naše ekologie je taková pěkná a pozitivní, mluví o tom, kterak je dobré
stvoření pocházející od dobrého Boha a naše aktivity jsou pak také trochu
zpozdilé a jsou plny takového skautského nadšení a tomu se podobají i naše
řeči. Co se mi na
tom nezdá? Inu to, bratři a sestry, že z Písma jistě vím, že Stvořitel
stvořil vše a bylo to velmi dobré, ale zároveň vím, a o tom mluví jakýmsi
způsobem i obecná ekologie, že toto stvoření bylo dáno do odpovědnosti
člověku a že tak bylo dáno marnosti, totiž hříchu, totiž lidskému odklonění
se od Boha. A odtud vím, měl bych vědět, že to tak jednoduché s dobrotou
přírody a dobrotou zvířat, tak samozřejmé, že bych jen mohl odečítat a nechat
růst, nebude a není. Jenže,
bratři a sestry, nastupujeme do rozjetého vlaku, koleje jsou položeny a
špatně se kritizuje a chodí za všelijakými mašinfíry s poučením, když
jsme se jízdy neúčastnili od počátku a koleje nepokládali. Zpět
k textu: I tady je něco, co by nám mělo ukázat, že se počítá
s něčím jiným, než je bezproblémové a dobré tvoření. Je zde totiž
požadavek, abychom kázali evangelium všemu stvoření. Co je
evangelium. Evangelium, prostým překladem, jest dobrá zpráva. A tato dobrá
zpráva zní: Kristus umřel a vstal. Umřel pro tebe a vstal pro tebe. A umřel a
vstal pro tebe, aby tě zachránil, spasil. Kdyby toho nebylo, nebyl bys
zachráněn. A nebyl bys zachráněn proto, že jsi bez něj ztracen. Beze smyslu,
bez cíle, bez významu. Bez této Kristovy, Boží oběti jsi jen a jen mrtvý.
Jedině tam, kde se s ním setkáváš a jej přijímáš, nastupuje život, nový
život, oproštěný od smrti a směřování ke smrti. Že je to i
s přírodou a s její smrtí a směřováním k smrti také tak,
prosím, promýšlejme do hloubky. Přes všechna naše uchvácení přírodou je i ona
tou, která spěje ke smrti, zmaru, násilí. Asi dobře to odhalil filosof Sartre
(Bytí a nicota). Kázat
evangelium. Kázání je v první řadě zvěst, slovo. Ta řeč o smrti a
zmrtvýchvstání Ježíše Krista je tak, jak jsme si ji řekli, velmi ztěžka
srozumitelná dnešnímu člověku a často i nám samotným. Ale, to je naší
povinností, lze vysvětlovat, převádět do jiných příběhů. Ale vždy jde předně
o řeč. A řeč je souborem znaků, které jsou vlastní člověku. Jak kázat všemu
stvoření? Skoro se
bojím, a to plyne z toho, co jsme řekli výše o absenci křesťanů při péči
o stvoření, že takových, kteří by se o to pokoušeli, bylo v dějinách
církve příliš málo a že ani dnes se o to příliš nepokoušíme. S kázání
pro stvoření je pramalá zkušenost. Na fakultách teologie se nevyučuje žádná
homiletika zvířatům. A dokonce nesmělé pokusy o vztahu Písma ke zvířatům jsou
tak trochu předmětem výsměchu. Jak kázat stvoření? Pokud vím,
dva lidé se o to pokoušeli – Tím prvním je František z Asissi a jeho
život je, žel, vykládán pro nás příliš vzdáleným jazykem mýtickým. Prý ale
kázával zvířatům. A prý ho ta zvířata poslouchala. Tím druhým byl zřejmě
Albert Schweitzer, který v rámci své životní mise v Lambaréne
uprostřed africké divočiny potkával i zvířata a ta zvířata se prý chovala
podivně – mírumilovně – podobně jako v přítomnosti Františkově.
Schweitzer mluví o úctě k životu, ke všemu živému a nejen mluvil, ale
také žil tuto úctu, jakkoli byl teolog neortodoxní. V evangeliích,
v životě Ježíše Krista máme jen náznaky, které vykládáváme často jen
symbolicky. Možná, že je to škoda a že budeme muset, budeme-li chtít naplnit
tento příkaz Kristův, své porozumění prohloubit. Ale v každém případě,
chceme-li kázat evangelium, bude nejlépe ptát se u samotného Krista. A tak jen
směr, protože popsání a doložení je prací pro tuto chvíli příliš obsáhlou –
směr je vztah – otevřený a láskyplný vztah. Nebo raději řekněme vztah plný
milování, porozumění, překračování sebe sama. Vztah, který dokáže odmítat
jakousi mechaničnost předmětnosti, jakýsi neosobní objektivismus a vcházet do
situací osobně, s dlaní otevřenou, nikoli uchopující – a to ve vztahu
k lidem i k přírodě – té živé i té neživé – protože nevíme, kde je
hranice živosti a neživosti – možná, že ta hranice není vůbec, že neexistuje,
a že vše je nakonec živé, součástí života. Vcházet do všeho s láskou,
která překonává ono temné vrčení stvoření zahnaného do kouta, které nás dnes
tolik děsí. S láskou, která není nikterak přirozená a odečitatelná – ani
z té přírody, ale je zjevená právě v Ježíši Kristu a v jeho
oběti na kříži. Tak je Kristus Pánem světa, Pánem stvoření, Pánem kosmu –
jako ten, který se dal. Nastupujeme
do jedoucího vlaku. Do jedoucího vlaku ekologů všemožné ražby. A je zde ještě
jeden vlak, který zřejmě ujíždí všem, i těm ekologům, ještě rychleji jedoucí
vlak ekologické krize. U tohoto druhého vlaku dokonce někteří soudí, že už je
velmi pozdě, tak pozdě, že už jej nikdo nezastaví, že už je v branách
pekel. A tady je
místo pro křesťanskou naději – ten, který je středem naděje je Ježíš Kristus,
který zemřel a vstal. Z tohoto pohledu, jakkoli je vše velmi vážné,
pozdě není. Z tohoto úhlu pohledu je smrt překonána. Z tohoto úhlu
pohledu je naší povinností, dokonce už před dvěma tisíci let nakázanou, do
těchto jedoucích vlaků naskočit. Naskočit a něco dělat, kázat evangelium,
činit evangelium. Prosím, dělejte to jdouce světem. Ámen Pořad
bohoslužeb – neděle Misericordias Domini, 22. dubna 2007 Slyš Pozdrav: pokoj vám! Introit: Já jsem dobrý pastýř. Moje ovce
slyší můj hlas, já je znám, jdou za mnou a já jim dávám věčný život:
nezahynou navěky a nikdo je z mé ruky nevyrve. Píseň: Ž 92 Modlitba: Čtení: Mt 14,22-33 Píseň: 440 Kázání: Píseň: 481 Ohlášky: Píseň: 647 Přímluvná modlitba Poslání: Celé tvorstvo toužebně vyhlíží a
čeká, kdy se zjeví sláva Božích synů. Trvá však naděje, že i samo tvorstvo bude
vysvobozeno z otroctví zániku a uvedeno do svobody a slávy dětí Božích. Požehnání: Požehnej tobě Hospodina ochraňuj tebe. Osvěť Hospodin tvář
svou nad tebou a buď milostiv tobě. Obrať Hospodin tvář svou k tobě a
dej tobě pokoj. Ámen Píseň: 686 |